Italia Yachts Nordic  |  Seascape Nordic

Aktuellt arkiv

Allt blir bra med ” Passion ”

boot14-5 boot14-6 - kopia boot14-7 boot14-8 boot14-9

Peter Gustavsson på Blur.se funderar 🙂 

Världens ser inte  likadan ut som för 5 eller 10 år sedan. Inte i någon bransch, och det vore konstigt om båtbranschen inte förändrades ganska rejält den också.

Förr var man ganska säker på att kvalitetsbåtar kom från Orust eller en liten ort i Danmark, medan det mesta från Italien var skräp som bara funkade i Medelhavet. Efter att ha tittat närmare på ett antal Italienska märken, t.ex. Italia Yachts, som hade två båtar på mässan, kan jag konstatera att det inte är så enkelt längre.

 

Här är inredningen på deras 13.98. Deras 37-fotare väger 4.500 kg är ganska mycket mindre än vad vi är vana vid. Den har bättre finish än många båtar vi ser här hemma och materialvalen är genomgående bra. Jag blev förvånad.

 

Franco Corazza är duktig kappseglare och före detta X-yachtsdealer (man förstår vad han har haft som benchmark) i Italien. Tillsammans med sin sambo och sina bästa kompisar (bland andra Cozutti) bygger de båtar de själva vill ha. Och man märker att det finns ganska mycket passion i det här gänget.

Som båtköpare idag så behöver man titta närmare på de båtar man är intresserad av och inte förlita sig på gamla sanningar. De gäller inte längre.

I en global värld, där all information finns en Goole-sökning bort, så har varven lättare att nå de som är intresserade av just deras båtar. Vi som kunder är också mer mobila och har inget problem att titta på båtar i Tyskland, Italien eller Frankrike.

Fördelen är att utbudet blir oändligt. Nackdelen är kanske att man får en mer splittrad fleet där det är svårt att nå kritisk massa för en importör eller i en viss klass.

Och det är helt klart att man kan bygga klass på lite olika sätt.